چرا رایحه‌های عجیب را دوست داریم؟

Zahra safar pour 2024/05/02

تا سال ۲۰۱۴، عموماً اعتقاد بر این بود که انسان ها فقط می توانند بین ۱۰۰۰۰ رایحه دیگر تشخیص دهند. اما، همانطور که توسط یک مطالعه موسسه پزشکی هاوارد هیوز نشان داده شده است، افراد می‌توانند حداقل یک تریلیون بو مختلف را تشخیص دهند. بنابراین، تعداد واقعی بوهایی که می‌توانیم شناسایی کنیم بسیار زیاد است. نیم قرن بعد، جان آمور، نویسنده نظریه استریوشیمیایی بویایی، هفت رایحه اساسی را بر اساس شکل مراکز فعال گیرنده‌ها در بینی انسان طبقه‌بندی کرد. او پنج بوی رسمی به دست آورد: گل، مشک، اثیری، کافوراس و نعناع.

سیستم بویایی ما فوق‌العاده حساس است و سیگنال‌ها به سرعت به سیستم لیمبیک می‌رسند. حس بویایی ما از دیگران متمایز است. برخلاف رنگ ها یا صداها، هیچ واژگان استاندارد یا پارامترهای تنظیم شده‌ای برای توصیف عطرها وجود ندارد. هانس هنینگ روانشناس یکی از اولین تلاش‌ها را برای طبقه‌بندی بوهای اولیه در سال ۱۹۱۵ انجام داد. او شش رایحه اصلی را شناسایی کرد: متعفن، معطر، تند، صمغی، سوخته و اثیری و آنها را در راس یک منشور مثلثی قرار داد. رابرت موشبلد، مورخ فرهنگی فرانسوی، نشان می‌دهد که نگرش‌های فرهنگی بر درک بویایی تأثیر می‌گذارند و در طول زمان تکامل می‌یابند.

در قرن نوزدهم، عطرها شروع به خدمت به اهداف زیبایی شناختی کردند، که نشانگر تغییری بود که همزمان با توسعه عطرسازی به عنوان یک شکل هنری بود. این انتقال، کیفیت لذت‌گرایانه و نمادین عطرها را به منصه ظهور رساند.دکتر آرتین آرشامیان، محقق بخش علوم اعصاب بالینی در موسسه کارولینسکا، گفت: ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا مردم در سراسر جهان بوی یکسانی دارند و انواع بوهای مشابهی را دوست دارند یا اینکه آیا این چیزی است که از نظر فرهنگی آموخته شده است. در سال ۱۸۷۸، مارگارت ولف هانگرفورد، رمان‌نویس ایرلندی، نوشت: «زیبایی در چشم بیننده است». این مفهوم می تواند در مورد بوها نیز صدق کند. برخی از رایحه‌ها، مانند قهوه صبحگاهی، گل‌های تازه، و نان تازه پخته شده، محبوبیت جهانی دارند. محققان موسسه کارولینسکا در سوئد و دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیدند که ساختار مولکول بوی خاص در درجه اول ترجیح ما را برای بوهای خاص تعیین می‌کند. وانیل خوشبوترین رایحه در بین فرهنگ هاست.

رایحه و حساسیت

ارتباط بین بوها و مغز انسان کلید درک این است که چرا ما بوهای عجیب و غریب را دوست داریم. همانطور که مولکول های بو از طریق مجرای بینی ما حرکت می کنند، در نهایت به عصب بویایی در یک ناحیه بافت کوچک در بالای حفره بینی می رسند، در درون این عصب گیرنده‌ها، مولکول‌های بو را تشخیص می‌دهند و این اطلاعات را به مغز منتقل می‌کنند که بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم لیمبیک است که مسئول تشکیل و بازیابی حافظه است. به گفته ریچارد نیوکمب، متخصص ژنتیک در موسسه تحقیقات گیاهان و مواد غذایی نیوزیلند، همه ما بوها را به دلیل ساختار ژنتیکی خود به طور متفاوتی درک می‌کنیم. ممکن است از بوی بنزین در یک عصر زمستانی لذت ببرید، اما بعید است که از این بوها در خانه خود استقبال کنید. اصطلاحی که توسط روان‌شناس پل روزین برای توصیف پدیده‌ای ابداع شده است که در آن افراد در ابتدا از تجربیات منفی لذت می‌برند که بدن و مغز به اشتباه آن را تهدیدکننده تفسیر می‌کنند. این مفهوم توضیح می‌دهد که چرا افراد ممکن است از فعالیت‌هایی لذت ببرند که شامل ناراحتی می‌شود، مانند خوردن غذاهای تند یا لذت بردن از رایحه‌های تند. این فقط بوی متفاوت نیست. همچنین، طبق نظریه هوش هیجانی، همانطور که توسط روانشناس میلا کرتوا توضیح داده شده است، حیرت یکی از قوی‌ترین احساسات ما است که به عنوان یک کلید، عمل می‌کند. در دنیای اشباع شده از اطلاعات، غافلگیری با تصاویر یا متن چالش برانگیز هست، زیرا مغز ما به سختی موارد اضافی را فیلتر می‌کند. بوهای عجیبی مغز را تحریک می‌کند و به طور خودکار تغییر می‌دهد که از آنها لذت ببریم. در ادامه این مطلب از لانگ لایف، به برخی از عطرهای عجیب و پرطرفدار می‌پردازیم. اگر شما هم به این عطرها علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب را از دست ندهید.

معرفی بهترین عطرهای عجیب زنانه و مردانه

در ادامه شما را با بهترین رایحه‌های عجیب زنانه و مردانه آشنا می‌کنیم:

عطر ادکلن مردانه فایو المنت

عطر ادکلن مردانه فایو المنت

https://longlifegrasse.ir/product/longlife-creative-collection-5elements/

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت: مردانه
  • رایحه: تلخ خنک
  • رایحه ابتدایی: شمعدانی، گل برف، جوز، روایح چوبی، فلفل، بادیان ختایی، خربزه، خاک زمین
  • رایحه میانی: رز، نعناع هندی، سدر، یاس
  • رایحه پایدار: کهربا، وانیل، نعناع هندی، خزه درخت بلوط، سدر، چوب صندل سفید، صمغ گیاهی، عود
  • گروه بویایی: ادویه‌ای چوبی
  • حجم: 35، 55 و100 میلی‌متر
عطر ادکلن مردانه جاست راک لویی

عطر ادکلن مردانه جاست راک لویی

https://longlifegrasse.ir/product/longlife-just-rock-pour-lui/

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت: مردانه
  • رایحه: گرم و تلخ
  • رایحه ابتدایی: لوبیا تونکا
  • رایحه میانی: وانیل، صمغ کندر
  • رایحه پایدار: نعناع هندی، ادویه جات معطر
  • گروه بویایی: ادویه‌ای تلخ
  • حجم: 35، 55 و100 میلی‌متر

عطر و ادکلن مردانه و زنانه گانی مد(گانیمد)

https://longlifegrasse.ir/product/%d8%b9%d8%b7%d8%b1-%d9%88-%d8%a7%d8%af%da%a9%d9%84%d9%86-%d9%85%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%88-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%87-%da%af%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%85%db%8c%d8%af/

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت: زنانه، مردانه
  • رایحه: خنک و گرم
  • رایحه ابتدایی: زعفران ، ماندارین ایتالیایی
  • رایحه میانی: اسمانتوس چینی، گل بنفشه
  • رایحه پایدار: گل ایمورتال(یک مولکول مصنوعی که یاد آور نعنای هندی با کمی فلفل و آگارد وود است Akigalawood)
  • گروه بویایی: چوبی ادویه‌ای
  • حجم: 35، 55 و100 میلی‌متر

کربن ۳

https://longlifegrasse.ir/product/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86-%DB%B3/

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت: زنانه، مردانه
  • رایحه: خنک و شیرین
  • رایحه ابتدایی: برگاموت، پرتقال، شمعدانی
  • رایحه میانی: نعنا، لوبیا توکا، رزماری، خس‌خس
  • رایحه پایدار: وانیل، عنبر، جوز هندي
  • گروه بویایی: ادویه‌ای تلخ
  • حجم: 35، 55 و100 میلی‌متر
عطر ادکلن مردانه و زنانه استریت تو هیون وایت کریستال مشک و عود

عطر ادکلن مردانه و زنانه استریت تو هون وایت کریستال مشک عود

https://longlifegrasse.ir/product/longlife-straight-to-heaven-oud-and-musk/

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت: زنانه، مردانه
  • رایحه: گرم و تلخ
  • رایحه ابتدایی: جوز هندی، نعناع هندی
  • رایحه میانی: چوب سدر، وانیل
  • رایحه پایدار: عود، مشک سفید
  • گروه بویایی: ادویه‌ای چوبی
  • حجم: 35، 55 و100 میلی‌متر

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.