آشنایی با دسته بندی انواع عطرها

admin2 2024/01/01

پرفیوم،‌ ادوپرفیوم، ادو کولن یا ادکلن، ادو تویلت و اسپری‌های خوش بو کننده از رایج‌ترین دسته بندی انواع عطرها از لحاظ غلظت هستند. از این رو آشنایی با دسته بندی انواع عطرها برای تمامی افراد مهم است به خصوص برای افراد تازه وارد همیشه یکم گیج کننده است که عطری را بخرند، زیرا همان عطر در بطری‌های مختلف (در واقع در غلظت‌های مختلف)، قیمت‌های مختلفی دارد. در نگاه اول ممکن است به نظر تمامی این عطرها مشابه بیاید و برای بینی غیر متخصص حتی ممکن است بوی مشابهی داشته باشد، اما قیمت‌های مختلف دارد. پس تفاوت آن‌ها در چیست؟ خب گفتنی است که عطرها می‌توانند در غلظت‌های مختلف وجود داشته باشند و این تفاوت در غلظت عطر و ادکلن در واقع دسته‌بندی‌های مختلفی از عطرها را تشکیل می‌دهند و بر روی قیمت عطر تأثیر می‌گذارند.

برای مشاهده قیمت و خرید عطر ادکلن زنانه اینجا کلیک کنید.

دسته بندی انواع عطرها
مقایسه قیمت، ماندگاری و غلظت انواع عطرها

دسته بندی عطر و ادکلن

برای دسته بندی انواع عطرها براساس غلظت پنج دسته‌ی اصلی عطر وجود دارد:

  • عطر یا پرفیوم (Perfume or Parfum)
  • او دو پرفیوم (Eau de Perfume or Eau de Parfum)
  • او دو تویلت (Eau de Toilette)
  • ادکلن یا  ادو کولن (Eau de Cologne)
  • عطرهای اسپری خوشبوکننده (Eau Fraiche)
  • البته یک دسته جدید هم برای عطرها وجود دارد، که روغن عطر (Perfume Oil) نیز نامیده می‌شود.
دسته بندی انواع عطرها

تفاوت اصلی همه این دسته بندی انواع عطرها در غلظت روغن‌های اسانسی در پایه عطر است. پایه‌ی عطرها می‌تواند بر پایه‌ی آب، الکل یا روغن باشد.

عطر یا پرفیوم اولین دسته بندی انواع عطرها

این نوع دسته بندی در میان دسته بندی انواع عطرها دارای بالاترین غلظت روغن‌های اسانسی یا “عصاره عطر” با حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن‌های اسانسی در ترکیب عطر است. این نوع گران‌ترین دسته از همه دسته‌بندی‌ها است دلیل آن هم مشخص است غلظت بالاتر روغن‌ها و ماندگاری بالای آن!. ماندگاری پرفیوم‌ها بسیار بالا بوده و  می‌توانند تا ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر بر روی پوست و لباس شما بمانند. برای افرادی که پوست حساسی دارند معمولا در میان انواع عطرها، پرفیوم توصیه می‌شود، زیرا در ترکیب آن الکل کمتری وجود دارد.

دسته بندی انواع عطرها

او دو پرفیوم

این دسته از عطر دارای بالاترین غلظت روغن بعد از پرفیوم با حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن‌های اسانسی در ترکیب عطر است. در مقایسه با پرفیوم‌، ادو پرفیوم قیمت مناسب‌تری دارد و در ترکیب این عطر، کمی بیشتر الکل و آب وجود دارد. با این حال همچنان دارای غلظت بالای روغن عطر است و می‌تواند ۶ تا ۸ ساعت ماندگاری داشته باشد. با وجود اینکه نسبت به پرفیوم این نوع دسته عطر الکل بیشتری دارد اما همچنان برای افرادی که پوست حساسی دارند توصیه می‌شود.

برای مشاهده قیمت و خرید عطر ادکلن مردانه اینجا کلیک کنید.

او دو تویلت

غلظت روغن اسانسی در این دسته از دسته بندی انواع عطرها بین ۵ تا ۱۵ درصد مناسب است و فرمول سبکی دارد. عجیب این است که ادو تویلت محبوب‌ترین نوع عطر است و شما اغلب عطر را به عنوان او دو پرفیوم می‌خرید اما در واقع او دو تویلت است. باور عمومی بر این است که او دو پرفیوم و او دو تویلت عطر و بویی مشابه به هم دارند. در صورتی که غلظت روغن همانطور که ذکر کردیم در آن‌ها متفاوت بوده و از این رو ماندگاری و قیمت متفاوتی باید داشته باشند. قیمت آن از او دو پرفیوم به مراتب ارزان‌تر است و ممکن است ۲ تا ۴ ساعت دوام بیاورد. به دلیل وجود کمتر روغن اسانس و درصد بالای الکل، ادو تویلت تمایل به تبخیر سریع دارد.

برای مشاهده قیمت و خرید عطر ادکلن مردانه زنانه اینجا کلیک کنید.

دسته بندی انواع عطرها

ادکلن آشناترین دسته بندی انواع عطرها

یکی از انواع دسته بندی عطرهای معروف ادو کولن یا همان ادکلن خودمان است که یکی از سبک‌ترین غلظت‌های عطر با غلظت روغن اسانسی بین ۲ تا ۴ درصد را در ترکیب خود دارد. اصولاً فرمول ادکلن به عنوان یک فرمول مردانه شناخته می‌شود، با این حال ادکلن‌های زنانه بسیاری هم وجود دارد. معمولاً ادکلن در بطری‌های بزرگ عرضه می‌شوند زیرا ماندگاری پایینی دارند و ممکن است ۲ ساعت دوام بیاورد. از این رو نیاز به استفاده مکرر دارند و به نسبت سایر دسته‌بندی عطرها قیمت ارزان‌تری دارد.

او فرش (Eau Fraiche)

این دسته برای عطرهایی است که غلظت روغن اسانسی در آن‌ها بسیار کم و در حدود ۱ تا ۳ درصد است و در مقابل ماده اصلی آن آب می‌باشد زیرا او فرش به معنای آب تازه است. ماندگاری این عطرها به این گونه است که ممکن است تا یک ساعت دوام بیاورند و معمولا برای رفرش کردن بو و خوشبو کردن استفاده می‌شوند.

دسته بندی انواع عطرها

روغن‌های عطر یا عطرهای روغنی

دسته آخری که می‌خواهیم به آن بپردازیم، روغن‌های عطری هستند، این عطرها دارای پایه‌ی روغنی خالص هستند و هیچ الکل یا آبی در ترکیب آن‌ها استفاده نمی‌شود. در روغن‌های عطری، غلظت روغن‌های اسانسی برای عنصر عطر می‌تواند متغیر باشد. بیشتر روغن‌های عطری دارای غلظت روغن اسانسی تا ۲۰ درصد دارند و مابقی ترکیب را روغن حامل تشکیل می‌دهد. همچنین عطرهای روغنی به نام “عطرهای روغنی عطار” وجود دارند که غلظت بیشتری از عصاره عطر را دارند. یک عطر روغنی طبیعی که یک عطر خالص است که با استفاده از عصاره‌های عطری خالص و مطلق تهیه می‌شوند و هیچ روغن حامل یا الکلی ندارند. این عطرها مدت بیشتری به نسبت به او دو پرفیوم دوام می‌آورند. آنها با استفاده از بطری‌های قلمی به جای اسپری اعمال می‌شوند.

دسته بندی انواع عطرها

امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد تا با دسته بندی انواع عطرها مختلف در بازار امروز آشنا شده باشید، تا بدانید چه عطری را با توجه به نیاز و بودجه خود خریداری کنید.

جمع بندی

انواع عطرها بر اساس غلظت روغن اسانسی در ترکیب خود دسته بندی می‌شوند؛ پرفیوم با بالاترین غلظت روغن اسانسی (حدود ۲۰-۳۰٪) و ماندگاری بسیار بالا، او دو پرفیوم با غلظت کمتری (حدود ۱۵-۲۰٪) و قیمت مناسب‌تر در مقایسه با پرفیوم، او دو تویلت با غلظت کمتر (حدود ۵-۱۵٪) و تبخیر سریع‌تر، ادکلن با غلظت کم (حدود ۲-۴٪) و قیمت ارزان‌تر، و او فرش با غلظت بسیار پایین (حدود ۱-۳٪) که در آن از آب به عنوان عنصر اصلی استفاده می‌شود. به علاوه، روغن‌های عطری یا عطرهای روغنی با غلظت روغن اسانسی متغیر و بیشتر با پایه‌ی روغنی و بدون الکل و آب وجود دارند. در نهایت انتخاب نوع عطر بستگی به سلیقه شخصی و بودجه‌تان دارد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.