چیزهایی که باعث بوی بد در بدن می شوند

Zahra safar pour 2024/04/11

هیچ کس دوست ندارد بوی بد بدهد، بیشتر ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تمیز و شاداب به‌نظر بیایم. اما گاهی اوقات ما اشتباهات بهداشتی را مرتکب می‌شویم، بدون اینکه متوجه آن‌ها باشیم. بسیاری از ما همچنین می‌دانیم که بهداشت فردی اولیه و برخی غذاها بر بوی بدن و تنفس ما تأثیر می گذارند، اما این موضوع بسیار پیچیده تر از این است. به نظر می‌رسد برخی شرایط و همچنین احساسات و حتی دیدگاه های سیاسی می توانند بر بوی ما تأثیر بگذارند. در ادامه این مطلب از لانگ لایف به برخی از این مواد اشاره خواهیم کرد.

غذاهای تند: فلفل تند حاوی کپسایسین است، که ماده شیمیایی است که باعث می شود احساس گرما کنید. 

سیر و پیاز: خوردن سیر و پیاز باعث بوی بد دهان می‌شود. برای خنثی کردن، بوی بد ناشی از آنها می توانید با خوردن سیب خام، نعناع و کاهو تا حدی کمک‌کننده باشند.

سبزیجات چلیپایی: بروکلی، گل کلم و کلم نیز می توانند بر بوی بده (BO) شما تأثیر بگذارند. سبزیجات چلیپایی از نظر تغذیه ای بسیار غنی هستند، بنابراین حذف آنها از رژیم غذایی ممکن است ایده خوبی نباشد. جوشاندن آنها در آب شور قبل از پختن ممکن است به خنثی کردن مواد شیمیایی که باعث ایجاد بوی بد می شوند کمک کند.

دیابت: داشتن بیماری‌هایی مانند دیابت می‌تواند بر تنفس شما تأثیر بگذارد. “نفس استون” ناشی از کتواسیدوز دیابتی است، که زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شروع به تولید اسیدهای خونی به نام کتون‌ می‌کند. این یک علامت، هشدار دهنده کاملا جدی است که نشان‌دهنده‌ی کمبود انسولین بدن است، بنابراین اگر از دیابت رنج می برید و متوجه شده‌اید که نفس شما بوی مانند استون دارد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

گوشت: خوردن بیش از حد گوشت نیز می تواند بر بوی شما تأثیر بگذارد. بوی بدن دو گروه کنترل از مردان (که یکی گوشت می خورد و دیگری گوشت نمی خورد) توسط گروهی از زنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. افرادی که گوشت نمی‌خورند به طور قابل‌توجهی جذاب‌تر و خوشایندتراند. در سال ۲۰۱۷، مطالعه دیگری که توسط Evolution and Human Behavior انجام شد، نتایج مشابهی داشت. ایان استفان، نویسنده این مطالعه گفت: «زنان اساسا دریافتند که مردانی که سبزیجات بیشتری می‌خورند، بوی بهتری دارند.

استرس: آیا استرس، شما را بدبو می‌کند؟ یکی از انواع غدد عرقی که در بدن ما وجود دارد، به نام غدد آپوکرین (که در محل رشد موهای بدن قرار دارند، به عنوان مثال زیر بغل)، در واقع می تواند به BO شدید کمک کند. این غدد زمانی که ما استرس داریم فعال‌تر می شوند و باکتری‌ها در تعامل با عرق می‌توانند مواد شیمیایی تولید کنند که باعث بوی بد می‌شود. جالب است که این BO ممکن است در تکامل ما به عنوان یک گونه، هدفی داشته باشد. به گفته Men’s Health، انسان ها «ممکن است تکامل یافته باشند تا این بو را در موقعیت های استرس زا به عنوان راهی برای دفع شکارچیان تولید کنند.»

تریکومایکوز: این یک عفونت باکتریایی است که معمولاً زیر بغل و سایر نواحی که موهای بدن در آن رشد می‌کنند، مانند کشاله ران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت معمولاً بدون درد است، اما می‌تواند باعث ایجاد عرق تغییر رنگ و در واقع بوی قوی شود. درمان معمولاً به‌صورت تمیز و خشک نگه‌داشتن ناحیه، تراشیدن موها (که توسط باکتری‌ها از بین می‌رود) و استفاده از کرم‌های آنتی‌بیوتیک موضعی (گاهی اوقات به کرم‌های خوراکی نیز نیاز است) انجام می‌گیرد.

آپنه خواب: آپنه خواب اساساً زمانی است که در طول خواب تنفس برای مدتی کوتاه در خواب کاهش یا توفق می‌شود. این عارضه علاوه بر تاثیر بر کیفیت خواب، باعث بوی بد دهان صبحگاهی نیز می‌شود. و این بخاطر این است که احتمال بیشتری دارد که از طریق دهان نفس بکشید، که در نتیجه باعث تکثیر باکتری‌های ایجاد کننده هالیتوز در دهان می‌شود.

موم گوش: جرم بیش از حد گوش می‌تواند بو بدهد، اگرچه بوی بد معمولاً نشانه‌ای از انسداد یا در واقع عفونت است که هر دو قابل درمان هستند. یکی دیگر از مقصران احتمالی کلستئاتوم است که در اصل یک رشد پوستی خوش‌خیم است که معمولاً در پشت پرده گوش ظاهر می شود و می تواند باعث بدبو شدن موم گوش شود.

دیدگاه های سیاسی شما: یک مطالعه شامل دو گروه کنترل، که هر کدام دارای باورهای لیبرال یا محافظه‌کار بودند، نشان داد که افراد بوی بدن افرادی را که عقاید سیاسی مشابهی دارند جذاب‌تر ارزیابی می‌کنند. یک نفر بوی شخصی را با دیدگاه های سیاسی موافق با خود را به عنوان «خوشایند» توصیف کرد، در حالی که همان بو را، از سوی فردی با عقاید سیاسی مخالف «نامطبوع» شمرد.

لباس های باشگاه شما: پارچه می‌تواند بر نحوه رشد باکتری‌ها تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث ایجاد بوی بد در هنگام تعریق شود. در یک مطالعه، تی‌شرت‌ها (بعضی از پنبه و برخی از پلی استر) ۲۶ نفر پس از یک جلسه دوچرخه، که سپس قبل از آنالیز به مدت ۲۸ ساعت درجه حراراتی مناسب بودند ،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، این تجزیه و تحلیل نشان داد که تی‎‌شرت های ساخته شده از پلی استر در مقایسه با تی‌شرت های نخی به باکتری های تولیدکننده بو اجازه تکثیر بیشتری می‌دهند و بوی آن‌ها به‌طور قابل توجهی بوی بدتر و شدیدتری بود.

تری متیل آمینوری (TMAU): این اختلال ژنتیکی نادر می‌تواند، باعث شود که شما بوی ماهی بدهید. این به این دلیل است که افرادی که از این عارضه رنج می برند قادر به هضم کامل برخی غذاها نیستند و این منجر به تجمع برخی مواد شیمیایی می شود. درمان این عارضه، که به عنوان «سندرم بوی ماهی» نیز شناخته می‌شود، شامل پرهیز از برخی غذاها و حتی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها به عنوان راهی برای جلوگیری از تولید مواد شیمیایی ایجاد کننده بو است.

ترس: همه ما شنیده‌ایم که مردم «بوی ترس را حس می‌کنند» و به نظر می‌رسد که شما واقعاً می‌توانید! یک مطالعه نمونه‌های بو را از دو گروه از زنان که یک فیلم ترسناک یا یک فیلم خنثی تماشا می‌کردند، تجزیه و تحلیل کرد. نمونه‌های بویایی افرادی که فیلم ترسناک را تماشا کرده بودند، نسبت به نمونه‌های بویایی زنانی که فیلم خنثی را تماشا کرده بودند، بوی نامطبوع بیشتری، می‌دادند.کورتیزول، هورمونی است که زمانی که تحت فشار هستیم رها می‌شود، اعتقاد بر این است که بوی‌دهی بر این تأثیر دارد، اما هیچ ارتباط مستقیمی تایید نشده است.

آندروستنون: یک ماده شیمیایی به نام آندروستنون که در عرق مردان وجود دارد، در واقع برای همه بوی یکسانی ندارد. یک مطالعه نشان داد که ژن در واقع تا حد زیادی بر درک آندروستنون تاثیر می‌گذارند. برخی از مردم بوی شبیه به ادرار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر هیچ بوی ندارند یا بوی وانیلی می‌دهند.

سن: با بالا رفتن سن بوی بهتری خواهید داشت. هر چه سن ما بالاتر می‌رود، بوی بد ما کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد که «بوی افراد مسن» احتمالا به عوامل خارجی مربوط می شود تا بوی شخصی.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.