پایتخت عطرجهان Grasse

admin2 2022/03/28

گراس که به عنوان پایتخت عطر جهان شناخته شده است، شهری کوچک درجنوب فرانسه و دامنه های شمالی کن در میان دشت های سبز و پرگل است. این شهر، دو سوم مواد معطر طبیعی کارخانه های عطرسازی فرانسه را تامین میکند. با قدم زدن در بخشهای قدیمی، عمارت‌های زیبای قرن نوزدهمی و نمایشگاه‌های فراوانِ مربوط به عطر و بازدید از موزه ی بین المللی عطر جهان، می توان به تاریخ غنی این شهر در صنعت عطر پی برد.
این شهر محلی است که شاهکارهای محبوب عطر جهان همچون شانل، دیور و روشاس در آن خلق شده اند. اما چه چیزی باعث شد که این شهر به مرکز عطر جهان تبدیل شود؟
گفته میشود که در قرون وسطی این شهر مرکز دباغی چرم بوده است و بوی بسیار نامطبوع و آزاردهنده دباغی چرم تمام این منطقه را فرامیگرفت. ایده عطر در واقع برای پوشش این بوی ناخوشایند توسط یکی از دباغها به نام گالیماق مطرح شد، این دباغ برای اولین بار دستکشهای چرمی خود را با عصاره گلهای محلی مانند اسطوخودوس، یاس، رز و نارنج معطر کرد. به تدریج از این دستکشهای معطر در دربار فرانسه استقبال شد و سفارشهای تولید این نوع دستکش زیادتر شد. با گذشت زمان، چرم و صنعت دباغی به فراموشی سپرده شد و کارخانه ها به جای آن کاملاً روی تولید عطر متمرکز شدند. به این ترتیب این شهر به مرکز عطر جهان تبدیل شد. (گالیماق فرانسه یکی از قدیمی ترین کارخانه های تاریخ عطر جهان است.)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.