عطرها فراتر از رایحه‌ها هستند

Zahra safar pour 2024/02/01

عطرها می‌توانند خاطرات ما را زنده کنند، بر احساسات ما تاثیر بگذارند، و حتی نحوه نگاه ما را به دیگران تغییر دهند و همچنین بر درک ما از زمان هم تاثیر بگذارند. مطالعات نشان داده است که استفاده از یک عطر دلپذیر این احتمال را افزایش می‌دهد که فردی جذاب تصور شویم.

در روانشناسی عطرها به دو مقوله پرداخته می‌شود؛ خاطرات بویایی و تاثیر عاطفی. در خاطرات بویایی، احتمالا همه آن را تجربه کرده‌ایم، زمانی است که عطر خاصی را استشمام می‌کنیم و بلافاصله ما را به زمان و مکان خاصی بازمی‌گرداند که این فرایند در نتیجه ارتباط نزدیک حس بویایی ما و سیستم لیمبیک مغز اتفاق می‌افتد، و بواسطه آن رایحه خاص خاطرات گذشته را به یاد بیاوریم. همچنین عطرها می‌توانند تاثیر مستقیمی بر احساسات ما داشته باشند و انواع مختلف رایحه‌ها می‌توانند احساسات مختلفی را در ما برانگیزند.

استفاده از عطر صرفا یک انتخاب شخصی نیست، بلکه می‌تواند بر احساس شما و درک دیگران از شما نیز تاثیر بگذارد. عطر مناسب می‌تواند اعتماد به‌نفس شما را افزایش دهد، احساس شادی بیشتری در شما ایجاد کند و استرس و اضطراب را از شما دور کند. بنابراین رایحه ابزار قدرتمندی است که عمیقا در احساسات، خاطرات و رفتار ما ریشه دارد، دفعه بعد که یک عطر را برداشتید، به یاد داشته باشید که نه تنها از یک عطر استفاده می‌کنید، بلکه در ایجاد یک تجربه احساسی نیز سهیم هستید.

در زمینه بازاریابی، عطرها به‌طور مکرر برای برانگیختن حس خاصی در مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در هتل‌ها از رایحه‌ای با نت اسطوخودوس و وانیل برای ایجاد یک محیط آرام و خوشایند استفاده می‌کند، در حالی که یک فروشگاه‌های لباس ممکن است از رایحه‌ای با نت مرکبات و ادویه استفاده کند تا محیطی پویا و پرانرژی ایجاد کند. همچنین رایحه‌های مناسب شخصیت‌های فعال و پرشور مانند ورزشکاران اغلب از نوعی هستند که تداعی‌کننده‌ی عناطر طبیعی مثل آب، یخ و باران هستند، برای کسانی که اعتماد به‌نفس بالایی دارند، عطرهای تند و تیز مناسب است، شخصیت‌های آرام و ساکت بیشتر از عطرهای ملایم استفاده می‌کنند، همچنین براساس روانشناسی عطرها، افرادی که از رایحه‌های تلخ استفاده می‌کنند تا حد زیادی خویشتن‌دار و صبور هستند.

در نهایت، عطرها بسیار فراتر از رایحه‌های هستند که برای بویایی خوشایندند، آنها ابزار پیچیده و قدرتمندی هستند که بر احساسات، حافظه و رفتار ما تاثیر گذارند. در این مقاله از لانگ لایف سعی کردیم به جنبه‌های از روانشناسی عطرها بپردازیم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.