تاریخچه بطری‌های عطر

Zahra safar pour 2024/05/09

در طول تاریخ، ظروف در نظر گرفته شده برای نگهداری عطر، شکل، رنگ و مواد مختلفی به خود گرفته اند. در دوران باستان، فلاسک های آلاباستری با جزئیات برگ، میوه، گل، حیوانات و خدایان حک می‌شد. که این ظرف نه تنها برای ذخیره عطرها، بلکه برای حفظ چیزی بود که توسط فرهنگ‌های شرقی مایعی الهی در نظر گرفته می‌شد که برای تجسم خدایان بر روی زمین تصور می‌شد. در این دوره همه عطرها الهی تلقی می‌شدند و فقط توسط پادشاهان، ملکه‌ها، شاهزادگان، شاهزاده خانم‌ها یا مقامات مذهبی و همچنین برای پیامبران فرستاده شده توسط خدایان بر روی زمین قابل استفاده بود. این فلاسک های آلابستری استادانه مانند نمادهای محافظ و الهی بودند که عطر را مقدس‌تر و تشریفاتی‌تر می‌کردند. زیبایی آنها بدون شک یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های هنری تا به امروز است. قرن‌ها بعد، این فلاسک‌ها به شکل آمفورهایی از کریستال، شیشه و فلزات گرانبها و نیمه قیمتی به خود گرفتند. کنده کاری با نقوش عربی و خلیجی، استفاد از مقادیر کمی روغن معطر از ویژگی‌های بطری‌های عطر این دوره بود.
جامعه عرب احتمالاً یکی از کسانی بود که بیشترین مسئولیت را در گسترش استفاده از عطر (به شکل روغن) فراتر از مراسم مذهبی و خانواده‌های سلطنتی به سایر لایه های جامعه داشتند. این مایعات که در بطری‌های کوچک موجود بودند، به زیبایی تولید و تزیین شدند و توده مردم از آن استفاده می‌کردند. باجاده ابریشم و تبادل فرهنگی بین غرب و شرق، بطری‌ها همراه با عطرهای کمیاب وارد اروپا شدند. در این دوره بین پایان قرون وسطی و آغاز رنسانس، کیمیاگران و عطرسازان اروپایی تصمیم گرفتند عطرهای خود را بسازند و ظروف مورد نظر برای نگهداری آنها را با شیشه، چوب و فلز تزئین کنند. این ظروف که با نقوش یونانی و رومی تزئین شده بودند، اتاق بانوان در کاخ ها و عمارت‌های طبقه بالای جامعه را با زیبایی پر می کردند.

وقتی به زمان حال می‌رسیم و به قرن‌های ۱۹ و ۲۰ فکر می‌کنیم، شیشه‌های عطر را می‌بینیم که از روندهای زمان خود پیروی می‌کنند. بطری‌های ساخته شده به سبک «آرت نوو» و «آرت دکو» به این معنی بود که عطرها دیگر نقشی صرفاً تصویری ندارند، بلکه در عوض تبدیل به شخصیت اصلی در دکوراسیون اتاق‌ها شده‌اند. رنه لالیک، در قرن نوزدهم و آغاز اوایل قرن بیستم، یکی از برجسته ترین صنعتگران در تاریخ هنر بود که بطری‌هایی با زیبایی منحصر به فرد تولید می‌کرد، بود. او تمام تکنیک‌هایش را روی شیشه و کریستال با نقوش، پری‌ها، الهه‌ها، حماسه‌ها و عاشقانه‌های اساطیر یونانی و رومی، حیوانات خارق‌العاده آورد و طیف وسیعی از عناصر را چاپ کرد. امیدوارم از این مطلب لانگ‌لایف در مورد تاریخچه بطرهای عطر لذت برده باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.