تاثیر عطر بر محبوبیت ما در روابط اجتماعی

Zahra safar pour 2023/10/12
تاثیر عطر بر محبوبیت ما در روابط اجتماعی

تاثیر عطر به صورت مستقیم بر روی ناخودآگاه مغز یکی از موضوعات جذاب اما تکراری است که تقریبا همه ما  آن را می دانیم. اما جالب است بدانید که تاثیر عطر بر مغز و روابط اجتماعی آن قدر اهمیت داشته و دارد که به  همین خاطر صنعت عطر و ادکلن مدرن (دهه 1800 میالدی به بعد) عطر و ادکلن‌ها را بر پایه علم و مسائل  فرهنگی که چگونه عطر در ر وابط، جذابیت افراد و جلب توجه نقش داشته باشد آن‌ها را تولید می‌کند. به این خاطر که بو تأثیر بسیار زیادی می‌تواند بر روی عملکرد مغز و در نتیجه روابط داشته باشد. اما به راستی  که بو چگونه بر روابط دوستی تأثیر می‌گذارد؟ بدون شک این یک مسئله‌ای است که ما افراد شاید خیلی به آن فکر نکرده باشیم و دلیل آن را ندانیم، اما محققان در موسسه علوم ویزمان از طریق تحقیقات علمی به این سوال  پاسخ داده‌اند که ما در این مقاله از سری مقالات لانگ لایف سعی کرده‌ایم به این موضوع جذاب بپردازیم پس تا انتها ما را همراهی کنید.

تاثیر عطر بر مغز در سگ ها

قبل از اینکه به تاثیر عطر بر مغز و ر وابط اجتماعی در انسان‌ها بپردازیم خالی از لطف است اگر از تاثیر عطر و  بو بر مغز حیواناتی مانند سگ ها غافل شویم. سگها حیواناتی هستند که قبل از برقراری تعامل با یکدیگر بوی تن  یکدیگر را استشمام می‌کنند و در صورت تشخیص دادن بوی عطر با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در این حالت دم خود را به نشانه رضایت و رضایت از برقراری ارتباط تکان می دهند. بنابراین در میان حیوانات هم تاثیر عطر را  می‌توان مشاهده کرد.

تاثیر عطر بر مغز انسان ها

اینبال راوربی (Ravreby Inbal) در دپارتمان علوم مغز و اعصاب دانشگاه ویزمن (Weizmann) تحقیقی را بر روی شناخت روابط انسانی انجام داده است که براساس نتایج حاصل از داده‌های این تحقیقات، انسان‌ها تمایل  دارند با افرادی ارتباط و دوستی برقرار کنند که به طور کلی با آن‌ها در ظاهر، پس زمینه‌های اجتماعی، ارزش‌ها و  حتی فعالیت مغزی اشتراک داشته باشند.

 همچنین، در این تحقیق فرضیه‌ای مطرح شد که به ندرت مورد ارزیابی قرار گرفته و آن هم این است که ممکن است انسان‌ها به صورت ناخودآگاه در طول روز بو و عطر خود و دیگران احساس و ارزیابی می‌کنند. این امر ممکن  است به عنوان یک روش برای تنظیم مکانیسم‌های بازخورد زیستی مانند پاسخ به استرس و موارد این چنینی باشد . فرضیه راوربی این بود که وقتی ما به صورت ناخودآگاه عطر خود را حس می کنیم، ممکن است مغز ما عطر خود را به صورت ناخودآگاه با دیگران مقایسه کند. به عبارت ساده تر اینکه در این فرضیه ادعا شد افراد، تمایل به برقراری ارتباطی و دوستی با کسانی را دارند و بوی عطر مشابه به آن‌ها را داشته باشند.

یافته های علمی تاثیر عطر در رابطه اجتماعی

برای اثبات یا رد فرضیه‌ای که در قسمت قبلی آن را توضیح دادیم گروهی از افراد همجنس که جدیدا با هم دوست شده بودند به صورت داوطلبانه برای تاثیر عطر آن‌ها در شکل گرفتن رابطه اجتماعی آن‌ها تشکیل شد و محتوای عطر بدن آن‌ها با استفاده از یک سیستم بویایی الکترونیکی(eNose) تجزیه و تحلیل شد و اشتراکات شیمیایی  آنها را محققین ارزیابی کردند. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد که به طور ناشناس نمونه‌های عطر بوی بدن خود و دوستانشان را بو کنند، همچنین نمونه‌هایی را که از افراد غریبه جمع آوری شده بود نیز بو کرده و اشتراکات احساسی را ارزیابی و بررسی کنند.

در هر دو مورد، نمونه‌های عطر بدن دوستان به طور معناداری و شگفت انگیزی نسبت به نمونه عطر افراد غریبه به هم شباهت بیشتری داشتند. برای رد کردن احتمال تأثیر عوامل مشترک سبک زندگی مانند تغذیه یا محیط بر شباهت بویایی بین دوستان،  داوطلبانی که با هم دوست نبودند نیز انتخاب و تشکیل شد. دستگاه بویایی الکترونیکی مشخص کرد  که افرادی که بیشتر علاقه‌مند بودند تا با هم سر صحبت را آغاز کنند و احتمال ایجاد یک رابطه اجتماعی بین آنها بیشتر بود بوی مشابه‌تری به هم داشتند. داده‌های حاصل از این تحقیق اجتماعی نشان داد  که با دقت ٪71 پیش بینی می‌شود که تاثیر عطر در ایجاد رابطه دوستانه به این صورت است که افرادی با بوی عطر مشابه بیشتر می توانند با هم تعامل اجتماعی داشته باشند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تاثیر عطر بر روی روابط اجتماعی انسان‌ها پرداختیم؛ در این راستا دپارتمان علوم مغز و  اعصاب دانشگاه ویزمن تحقیقی را بر روی افرادی که با هم دوست بودند و آن‌هایی که با هم آشنا نبودند را به  منظور تاثیر عطر بر تشکیل یا عدم تشکیل روابط اجتماعی میان آن‌ها انجام داد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان  داد که ٪71 افرادی که با هم دوست می شوند و ر وابط اجتماعی میان آن‌ها شکل می‌گیرد بویی مشابه به هم دارند. به همین دلیل می توان گفت افراد قبل ازصحبت کردن با هم و شکل گرفتن یک رابطه اجتماعی بین هم عطر  یکدیگر را استشمام می‌کنند.

منابع

Should You Smell Someone Before Talking to Them? Science Says Maybe ~ Columns (fragrantica.com)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.